Bátfai Hacker Stream

Bátf41 Haxor Str34m

Bátf41 Haxor Str34m

Sport-e a programozás, programozás-e az esport?

2018. október 05. - nb

Azt a provokatív kérdést tettem fel a hallgatóimnak, hogy vajon: „programozóként közelebbinek érzitek-e a valamely esport játékkal játszó játékos játéka soráni tevékenységét a sporthoz, mint a programozáshoz?”

Azt a választ kaptam, melyet vártam: közelebb érezzük a sporthoz és egyáltalán nem érezzük közelinek a programozáshoz!

Fontosnak éreztem ezt deklarálni, mielőtt bemutattam volna tézisemet, miszerint létezhet olyan megközelítés, melyben az esport közelebb áll a programozáshoz, mint a sporthoz.

Vegyük az úszást, egy versenyt, legyen mondjuk a 100 mell, 50-es medencében! Jelre indulnak a versenyzők, induláskor a Donaldi külső memóriában1 (ez most annyiból érdekes, hogy nem a versenyzők fejében) feljegyződik a start. A hosszban az úszók nem használnak külső memóriát, leginkább csak a beérkezéskor néznek az órára, mely mondjuk - a külső memória részeként - egy kijelzőn a beütés mínusz az indulási idő világít. Vagy nézzük a focit: itt a külső memória picit már meghatározóbb, mert triviálisan további memóriabeli elem lehet maga a labda és a pálya tereptárgyai. Vegyük aztán a sakkot! Itt a külső memória még jelentősebb szerepet kap, hiszen maga a pálya (tábla) és a játék alanyai (a bábuk is) a külső memóriában vannak.

Ezekben a klasszikus játékokban közös, hogy van ugyan külső memória, de abban a játéktevékenység végzését illetően a feldolgozás nem meghatározó, ellenben ami meghatározó, az az úszó, a futballista és a sakkozó fejében történik.

Ezekkel szemben az esportban a játék nyilvánvalóan a külső memóriában folyik. Nyilván itt is meghatározó a játékos fejében futó történet, de ugyanilyen meghatározóak a külső memóriában („a számítógépben”) történő dolgok!

Van egy tevékenység, melyben szembetűnően jellemző, hogy ugyanúgy meghatározó a fejben történő rész, mint a külső memóriában történő: ez a programozók által végzett programozás. Ahol az analógiában a programozó a „sportoló” a program pedig a külső memóriában (nem a programozó fejében) fut.

Debrecen, 2018. 10. 05., DEIK Esport kurzus, a 4. labor bevezetése egy részének támogatására.
Dr. Bátfai Norbert

1 Merlin Donald, Az emberi gondolkodás eredete, Osiris Kiadó, Budapest, 2001.

A téma családi feldolgozásának kezdete:

A bejegyzés trackback címe:

https://bhaxor.blog.hu/api/trackback/id/tr3714284181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása