Nem értem, mert programozóként a "szimulációs" program megírása után elég szimplának vélhető a valószínűségi modell (de persze amikor így érzek, nem felejthetem el, hogy rám is jellemző a wigneri észrevétel az általános emberi tulajdonságról).
Magával a Monty Hall problémával idén nyáron találkoztam a gyerekekkel egy ebéd közben, amikor is a 21 Las Vegas ostroma filmet néztük, melyben az MIT matek profja az ígéretes "számolónak" szegezi a kérdést, hogy van három ajtó, az egyik mögött egy értékes ajándék, a másik kettő mögött semmi. Melyiket választja? 1/3 valséggel az egyiket, okés. Aztán a riporter a három ajtó közül kinyit egy olyat, mely mögött semmi nincs és a játékosnak szegezi a kérdést, hogy fenntartja az eredeti választását, avagy megváltoztatja?
Ezen rész után megállítottam a filmet (amit éppen azért tettem be, hogy a gyerekek matek iránti vonzalmát növeljem).
A gyerekek - szerintem - elfogadva a filmben a "narrátor" sugallatát, a főhős változtat döntését intuítíven elfogadták és nem értették én mit agyalok rajta... miért nem nézzük már tovább... a film után aztán magam is beláttam, ha nem is mély meggyőződésből, de annyival lezárva, hogy ha nem találja el elsőre, akkor előnyösebb helyzetbe kerül a kinyitott második ablak infóval, mert ekkor a műsorvezetőnek nincs választása, csak egyet nyithat, a játékos meg ezt "tudva" ugyanúgy "ismeri" a nyeremény helyét és mivel rosszul dönteni elsőre 2/3-ad, így változtatni a "nyerő strat" valóban.
Aztán a tegnap felütöttem a Paul Hoffman Erdősről szóló könyvét, amelyben részletesen lesztorizza, hogy Erdős Pál hogyan reagált a problémára: engem megnyugtatott, hogy elsőre az ő intuíciója is mást súgott! A könyvbeli leírás alapján viszont meglepő, hogy a szimulációs program kimenetének tanulmányozása után is elégedetlen volt és sürgette a Nagykönyvi belátás szükségességét...
Ez adta az inspirációt, hogy a Bátf41 Haxor Stream tűzze műsorra a program megírását (mert ugye Chaitin után valljuk, hogy "csak azt értjük igazán, amit be tudunk programozni").
Ma, 2019.1.3 a szokásos időpontban 18:30-kor élőben jön a csatornán a téma feldolgozása: https://www.twitch.tv/nbatfai, íratkozz fel, hogy ne maradj le!
Az R szimulációs kód
# An illustration written in R for the Monty Hall Problem # Copyright (C) 2019 Dr. Norbert Bátfai, nbatfai@gmail.com # # This program is free software: you can redistribute it and/or modify # it under the terms of the GNU General Public License as published by # the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or # (at your option) any later version. # # This program is distributed in the hope that it will be useful, # but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of # MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the # GNU General Public License for more details. # # You should have received a copy of the GNU General Public License # along with this program. If not, see <http://www.gnu.org/licenses/> kiserletek_szama=10000000 kiserlet = sample(1:3, kiserletek_szama, replace=T) jatekos = sample(1:3, kiserletek_szama, replace=T) musorvezeto=vector(length = kiserletek_szama) for (i in 1:kiserletek_szama) { if(kiserlet[i]==jatekos[i]){ mibol=setdiff(c(1,2,3), kiserlet[i]) }else{ mibol=setdiff(c(1,2,3), c(kiserlet[i], jatekos[i])) } musorvezeto[i] = mibol[sample(1:length(mibol),1)] } nemvaltoztatesnyer= which(kiserlet==jatekos) valtoztat=vector(length = kiserletek_szama) for (i in 1:kiserletek_szama) { holvalt = setdiff(c(1,2,3), c(musorvezeto[i], jatekos[i])) valtoztat[i] = holvalt[sample(1:length(holvalt),1)] } valtoztatesnyer = which(kiserlet==valtoztat) sprintf("Kiserletek szama: %i", kiserletek_szama) length(nemvaltoztatesnyer) length(valtoztatesnyer) length(nemvaltoztatesnyer)/length(valtoztatesnyer) length(nemvaltoztatesnyer)+length(valtoztatesnyer)
Az R kód futtatása
Az R átgondolása